«روسی» بهترین فیلم ثقفی/ بازی خوب طباطبایی و کیمرام

منتشر شده در 3 شهریور 1398

فیلم «روسی» ساخته امیرحسین ثقفی روایتی قصه‌گو و بازی‌هایی خوب دارد.

 

علی علایی: «روسی» چهارمین فیلم «امیرحسین ثقفی» بهترین آنهاست و با روایتی قصه‌پردازتر، هم مشکلات فیلمنامه‌ای سه فیلم قبلی او را ندارد و هم این بار «فضاسازی» و «لحن» که دو معیار مهم کارگردانی‌اند به نفع مخاطب تغییری محسوس و مطلوب داشته و ریتم نیز درجهت روایتی سرراست‌تر، با دیالوگ نویسی به قاعده و ساده‌تر، ارتباط مخاطب با فیلم را سهل‌تر کرده‌است.

 

 فیلم به سراغ مضمونی رفته‌است که از دیدگاه فلسفه اخلاق در همه ادیان و نیز طریقت‌های عرفانی شرق آسیا و اسطوره‌شناسی بومیان قاره امریکا، مفهومی جهانشمول محسوب می‌شود.  اساسا ثقفی گرایش به فرم‌گرایی دارد. اما این بار حرکات بطئی و نرم دوربین، در خدمت روایت و شخصیت‌پردازی و اتفاقا به اندازه و متناسب با محتوی، کمک کرده تا بازیگران فیلم بخصوص «طناز طباطبایی» با ایفای کاراکتری آسیب خورده و «میلاد کیمرام» با ایفای کاراکتری درونگرا، بسیار موفق عمل کنند.

 

 طراحی صحنه، لوکیشن‌یابی و لوکیشن‌سازی سنجیده و هدفمند، به همراه قاب‌های چشم‌نواز دوربین، همچون تابلوهای نقاشی در خدمت روایت‌اند و انتخاب تونالیته رنگی متناسب با محتوای عاشقانه، به قوت بصری فیلم افزوده‌است.