صندلی‌های خالی/ چرا اکران رمضان درگیر رکود است؟

منتشر شده در 23 اردیبهشت 1398
صندلی‌های خالی/ چرا اکران رمضان درگیر رکود است؟

اکران ماه رمضان در هفته نخست این ماه مبارک، ناامیدکننده بوده است.

علی رضایی: امسال برخلاف انتظار سینماها در هفته نخست ماه مبارک رمضان وضعیت مطلوبی نداشته‌اند. طرح بلیت نیم بها پیش از افطار هم نتوانسته رونقی به سینماها بدهد. دلیل این موضوع البته فقط کیفیت فیلم ها نیست. مسئله مهم تر شاید، وضعیت اقتصادی نامطلوب باشد. ضمن این که امسال دو سریال «برادر جان» و «دلدار» در جذب مخاطب موفق بوده اند و دست تلویزیون مثل سال‌های قبل خالی نیست. 

 

به فهرست اکران ماه رمضان امسال که نگاه می اندازیم اغلب فیلم ها ناامید کننده هستند. «تولدت مبارک» یا «وکیل مدافع» ساختاری تلویزیونی دارند و بدون چهره محبوب یا ستاره ای که این روزها برای مردم جذاب باشد، نمی توانند مخاطب را به سالن های سینما بیاورند. «به دنیا آمدن» ساخته محسن عبدالوهاب اگر چه موضوعی اجتماعی و امروزی دارد، اما فیلمی نیست که مخاطب گسترده داشته باشد. دیدن دو بازیگر مطرح تئاتر، که این روزها به واسطه حضورشان در سریال های تلویزیونی یا شبکه نمایش خانگی به شهرت رسیده اند (هدایت هاشمی و الهام کردا) هم عاملی نیست که مخاطب گسترده را برای دیدن این فیلم اجتماعی ترغیب کند.

 

مهدی نادری که سینمایش ربطی به «سامورایی در برلین» نداشت، هم مثل بسیاری از فیلمسازان ناگزیر به ساخت کمدی رو آورده. حمید فرخ‌نژاد نقش اصلی این فیلم را بازی می کند که سایه ای از کارگردان «بدرود بغداد» را هم نمی توان در آن دید. البته فروش فیلم بیشتر از دیگر آثاری است که در هفته اخیر اکران شده اند و این نشان می دهد که عامه مردم، این روزها از سینما چه انتظاری دارند. این روزها بازار کمدی‌های سبک همچنان گرمتر از فیلم‌های جدی و اجتماعی است. اگر از «متری شیش و نیم» بگذریم، اکران «تختی» که هنوز رقم فروش آن به دو میلیارد تومان نرسیده نشان می‌دهد سینمای امروز، سینمای ستاره‌ها و کمدی‌هاست.

«نبات» با بازی شهاب حسینی هم به واسطه حضور این ستاره کم کار، بیش از صد میلیون تومان در یک هفته فروخته است. با توجه به قصه و فضای فیلم و حتی تعداد سینماهای نمایش دهنده «نبات» می توان مدعی شد حضور حسینی تنها برگ برنده این فیلم بوده تا درصدی مخاطب جذب کند. بسیاری از تهیه کنندگان و پخش کنندگان این روزها، از وضعیت وخیم گیشه فیلم ها و نبود تبلیغات مناسب برای طرح بلیت نیم بها، انتقاد کرده اند اما کسی سهم تولیدات را در این وضعیت بررسی نمی کند. دست سینمای ایران برای اکران رمضان خالی بود و صندلی‌های خالی سینما، رکود حاکم بر ماه رمضان را تداوم داده است.