فیلمسازان نفروختن آثارشان را به اکران بد نسبت می‌دهند

منتشر شده در 12 تیر 1397
فیلمسازان نفروختن آثارشان را به اکران بد نسبت می‌دهند

غلامرضا فرجی با اشاره به پخش هفت فیلم توسط موسسه بهمن سبز، تاکید کرد سبد اکران این موسسه متنوع است.

ایرنا نوشت: غلامرضا فرجی مدیر پخش موسسه بهمن سبز گفت: موسسه بهمن سبز در نیمه اول سال 97، هفت فیلم در گونه‌های مختلف را پخش می‌کند. در میان این فیلم‌ها که با توجه به مقررات و اولویت‌های حوزه هنری انتخاب شده‌اند. فیلم برای مخاطب کودک وجود دارد، فیلم ارزشی و دفاع مقدسی دیده می‌شود، فیلم اجتماعی و شهری هم داریم. به نظر من با توجه به معیارها و حساسیت‌هایی که در بهمن سبز وجود دارد این سبد متنوع است.

او ادامه داد: دوستانی که با کار پخش و توزیع فیلم آشنایی داشته باشند، می‌دانند که ماهیت و ذات این کار ساعت و زمان نمی‌شناسد. به ویژه که موسسه بهمن سبز خود صاحب سینما هم هست و در بسیاری از شهرهای ایران، سالن‌ دارد و بخشی از کار ما سامان دادن به وضعیت همین سینماهاست. بنابراین فرق ما با بسیاری از موسسات پخش خصوصی این است و به همین دلیل باید 24 ساعته پاسخگوی مدیران سینماهای خود و دیگران باشیم.

فرجی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فیلم‌هایی که بخش خصوصی مایل به پخش گسترده آنهاست، معمولا وجه تجاری قوی دارند. توزیع چنین فیلم‌هایی که در ذاتشان پرمخاطب هستند، نیاز به برنامه‌ریزی برای جذب مخاطب ندارد. اما اگر شما، وظیفه دارید آثاری که متعلق به سینمای عامه‌پسند نیست، یا وجه تجاری کمرنگی دارد اکران کرده و برای آنها مخاطب جذب کنید، مسئولیت دشواری دارید و مسیر پیش رو برایتان سخت است.

او ادامه داد: اکران موفق «فیلشاه» در نوروز 97 شروعی خوب برای بهمن سبز بود. امیدواریم با رونق سینماهایی که «خاله قورباغه» را نمایش می‌دهند این موفقیت تداوم یابد. موسسه بهمن سبز، زیرمجموعه‌ای از سینمای ایران است، فراز و فرودها و تغییر فضا روی سینماهای این موسسه هم تاثیر می‌گذارد کما این که شروع جام جهانی باعث افت فروش اغلب فیلم‌ها در کل کشور شده است.

مدیر پخش موسسه بهمن سبز گفت: پخش‌کننده‌های بخش خصوصی، با همه امتیازها و نقاط ضعفشان شاکی و منتقد بسیار دارند. این یک سنت دیرینه است که تهیه‌کنندگان و فیلمسازان وقتی فیلمشان می‌فروشد آن را به حساب ارزش‌های فیلم می‌گذارند و زمانی که در جذب مخاطب موفق نیستند، از شرایط اکران یا ضعف پخش‌کننده گله می‌کنند. در کارنامه دفاتر پخش دولتی و خصوصی هم فیلم پرفروش هست، هم آثار شکست‌خورده. اما اولویت بخش خصوصی معمولا انتخاب آثار پرفروش است و پخش‌های دولتی رسالت و وظایفی دارند که باید در اولویت انتخاب قرار بدهند.

فرجی ادامه داد: صاحبان آثار در انتخاب این که کدام دفتر فیلمشان را توزیع کند، مختار هستند و هیچ کس با زور و اجبار فیلم را واگذار نمی‌کند. تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار برای تولید اثرش تلاش و زحمت زیادی متحمل می‌شود، توزیع کننده هم وظیفه دارد و باید به بهترین شکل و شیوه ممکن در معرفی و اکران فیلم عمل کند.

او در پایان گفت: واحد پخش موسسه بهمن سبز سال‌هاست که فعالیت دارد، حتی در مقطعی با دفاتر بخش خصوصی ادغام شده. این موسسه بیشترین آثار دفاع مقدس و فیلم‌های دینی را اکران و حمایت کرده و سال 97 هم پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران را توزیع و اکران کرده است.